Rakkautta & Anarkiaa 2018: Rakastuneita naisia


Rakastuminen voi olla elämää mullistava luonnonvoima. Rafikissa kaksi nuorta kenialaisnaista kokevat rakkauden ensihuuman ja haaveilevat yhteisestä tulevaisuudesta kaukana tuomitsevista kotioloista. The Heiressessin tulevaisuuden näkymät ovat toisenlaiset, kun vuosikymmeniä yhdessä elänyt naispari joutuu eroon toisistaan ja punnitsee roolejaan parisuhteessaan.

Rafikin romanssi on täynnä kuplivaa iloa. Opintoihin ja äitinsä auttamiseen keskittynyt Kena (Samantha Mugatsia) on mennyttä naista, kun hän törmää sähäkän vaaleanpunaisten hiuksien kehystämään Zikiin (Sheila Munyiva). Heidän isänsä ovat vaalitaistelun vastapuolia ja Zikin keskiluokkaiset ystävät eivät välitä köyhemmistä oloista tulevan Kenan seurasta. Tämä ei kuitenkaan estä ihastusta puhkeamasta rakkaudeksi. Kenialaisen yhteiskunnan silmiltä naisten rakkaus täytyy kuitenkin peittää, sillä seuraukset sen paljastumisesta voivat olla vakavat.

Kenan ja Zikin romanssissa on sähköä, joka jää kuitenkin ympäröivältä yhteiskunnalta huomaamatta. Kenan syvästi uskonnollinen äiti pitää naisellisen Zikin vaikutusta urheilulliseen tyttäreensä rohkaisevana, eivätkä Kenan miespuoliset ystävät näe silmiensä edessä tapahtuvaa rakkaustarinaan, vaikka naiset eivät sitä juuri peittele. Homoseksuaalisen rakkauden esittäminen naisparin kautta tarjoaa Rafikille mahdollisuuden sen optimismiin. Kenan tarina rinnastuu hänen ystäviensä väkivallan kohteeksi jatkuvasti joutuvaan nuoreen mieheen, jolle ei samaa läpinäkyvyyttä ole tarjolla. Kena ja Zika uskaltavat ottaa isompia riskejä, mikä antaa elokuvalle sen toiveikkaan vireen. Loppujen lopuksi tarina jää hieman ohueksi, mutta sen visuaalinen maisema on eheä ja taustalla soiva musiikki sykkii rakkaustarinan mukana.

Wanuri Kahiun Rafikin valmistuminen ja tie valkokankaille on tosielämän rakkautta ja anarkiaa. Keniassa elokuvan esittäminen oli kielletty, koska sen katsottiin olevan kenialaisten arvojen vastainen esittäessään kahden naisen välisen romanssin. Elokuva on herättänyt ihastusta kansainvälisillä festivaaleilla Cannesin Un Certain Regard -sarjasta alkaen, mutta ehdolle oscareihin sitä ei voitu hyväksyä, koska kotimaassa elokuvaa ole esitetty. Wanuri Kahiu taisteli elokuvansa ja sananvapauden puolesta onnistuneesti, sillä se sai ensi-iltansa Kenian pääkaupungissa Nairobissa 23.9.2018 eli samana päivänä kuin Suomessa. Nyt tie oscareihinkin on auki, kun seitsemän päivän teatterilevitys järjestyi.

Myös paragualaiselokuva The Heiresses on herättänyt paheksuntaa kotimaansa konservatiiveissa. Elokuva kertoo Chelasta (Ana Brun) ja Chiquitasta (Margarita Irun), jotka ovat asuneet laveasti perheidensä perintörahoilla, mutta omaisuus on vuosien saatossa huvennut olemattomiin. Kun elämäntyyli ei voi jatkua samana, joutuu parisuhdekin koetukselle. Kuinka pitkä liitto on kyseessä, ei elokuvasta käy ilmi, mutta yhdessä on juhlittu ainakin 40- ja 50-vuotisjuhlat. Roolit parisuhteessa ovat jämähtäneet paikoilleen ja kun Chiquita joutuu tutkintavankeuteen petoksesta, pitää Chelan keksiä itsensä uudelleen.

Chiquita on kaksikosta ulospäin suuntautuvampi ja onnistuu usein viemään Chelan ulos, kun tämä haluaisi vain istua kotona ja maalata. Uudessa elämäntilanteessa Chela joutuu ottamaan vastuun perheen raha-asioista ja pohtimaan, miten tutustua uusiin ihmisiin. Chela ystävystyy itseään nuoremman Angyn (Ana Ivanova) kanssa ja uusi elämänjano syttyy aiemmin kodin seinien sisälle vetäytyneeseen naiseen. Uusien roolien kokeilu tuo hänelle itsevarmuutta, jota tuttu ja turvallinen elämä ei tarjonnut.

Elokuva esittää koskettavasti Chiquitan syvän rakkauden Chelaan. Rakkaus on pienissä eleissä, kuten uuden taloudenhoitajan opastamisessa asettelemaan Chelan lääkkeet ja juomat juuri oikein. Hän aliarvioi kuitenkin Chelan itsenäisyyden. Kun hän työntää tätä tapaamaan muita, saa Chiquita hämmentyneenä huomata, että vierastunneilla ei enää olekaan vierasta odottamassa. Chela huomaa, että hänen ei tarvitse aina nojata Chiquitaan, vaan ehkä heidän parisuhteessaan juuri Chiquita on se, joka tarvitsee häntä.

Rafiki ja The Heiressess kertovat kaksi erilaista romanssia. Rafikissa sydän sykkii nuorta rakkautta ja The Heiressessissa haetaan omaa tilaa vuosikymmenten pituisen parisuhteen sisällä. Uhmaa löytyy kummastakin elokuvasta ja ne kertovat tarinoita naisista, joita ei usein valkokankailla nähdä.

Rafiki

The Heiressess



Comments are closed.