Rakkautta & Anarkiaa 2018: Raha saapuu kaupunkiin


Raha on välttämättömyys ja usein se auttaa ihmisiä pääsemään lähemmäs haluamaansa. Kun raha alkaa sanella elämän valintoja, vaarantaa se kuitenkin kaiken, minkä puolesta varallisuutta on alun perin lähdetty kahmimaan. Rakkautta & Anarkiaa festivaalin ohjelmistossa nähtiin Birds of Passage ja Ash Is Purest White, jotka kertovat kaksi erilaista tarinaa siitä, miten rikos ja raha muovaavat ihmisten elämää vuosikymmenien saatossa. Vaikka 1960- ja 70-luvun taitteen Kolumbiasta voidaan siirtyä 2000-luvun alkupuolen Kiinaan, tarinat rahasta ja vallasta kulkevat samoja polkuja.

Birds of Passagessa Raphayet (José Acosta) rakastuu vaikutusvaltaisen wayuu-suvun tyttäreen Zaidaan (Natalia Reyes) ensisilmäyksellä. Myötäjäisvaatimukset ovat mittavat miehelle, jonka nimi on hänen ainoa omaisuutensa. Hän kuulee sattumalta paikallisessa baarissa yhdysvaltalaisten hippien kyselevän marihuanan perään ja päättää järjestää nopeat kaupat, joilla hän voi rahoittaa häänsä. Kysymyksen piti olla vain yhdestä kaupasta, mutta helppo raha alkaa houkutella. Pelkkä lupa avioliitto ei enää riitä, vaan hänen on ostettava huumerahoilla myös suvun kunnioitus.

Wayuu-heimon tavat ovat hioutuneet vuosien saatossa näyttäviksi seremonioiksi, joissa noudatetaan tiukkaa etikettiä sanansaattajien ja lahjojen kera. Länsimaiset vaikutukset valuvat kuitenkin huumerahojen mukana perheyhteisöön. Aavikon yksinkertaiset talot vaihtuvat prameisiin huviloihin ja lahjoiksi annetut vuohet kivääreihin. Kaikki muutokset tuntuvat kuitenkin päälle liimatuilta elämäntavoilta, joille wayuulla ei ole käyttöä. Raphayet ja Zaida omistavat moitteettomasti sisustetun asunnon, mutta yönsä he viettävät ison sängyn viereen viritetyssä riippukeinussa.

Rahasta ja sen tuomasta vallasta on kuitenkin vaikea päästää irti. Erityisen vaikeaa se on perheen matriarkalle Úrsulalle (Carmiña Martínez), joka samaistuu vävyynsä kaupankäynnin kautta. Hän on saavuttanut korkean asemansa sillä, että pystyy käymään kauppaa heimojen ulkopuolisten eli alijunojen kanssa. Suvun vaikutusvallan levittämisestä tulee hänelle sokea piste, jonka takaa hän ei näe enää perhettään. Kun ahneuden on kerran päästänyt sisään, se ei lähde talosta ennen kuin kaikki on viety.

Ash Is Purest White lähestyy rikollista alamaailmaa Qiaon (Zhao Tao) näkökulmasta. Häntä ei kiinnosta valta tai raha, vaan hän on mukana rikollisryhmässä vain rakkaudesta. Rikollispomo Guo Binin (Liao Fan) tyttöystävänä hänellä on pääsy baarien takahuoneissa pelattaviin mahjong-peleihin ja alkoholin täyttämiin juhliin. Vaikka hän on tervetullut vieras, on hän kuitenkin ulkopuolinen. Kun Qiao joutuu pelastamaan miehensä kuolemalta ja varmalta vankilalta, hän luulee lunastavansa paikkansa yhteisessä valtataistelussa.

Laittoman aseen hallussapito merkitsee viittä vuotta vankilassa. Qiao ottaa syyt niskoilleen vain saadakseen huomata, että Guo ei ole jäänyt odottamaan häntä. Qiao joutuu aloittamaan täysin pohjalta, mutta hän kääntää pienetkin asiat resursseiksi, joilla hän pääsee askeleen lähemmäs huippua. Katuteatterista saatu tekokukka muuttuu kutsuksi hääpäivällisille ja matka poliisilaitokselle ilmaiseksi soitoksi entiselle poikaystävälle. Qiao huokuu rauhallista voimaa ja uskoa siihen, että Guo vielä tajuaa, kenet hän on jättänyt taakseen ja päättää palata takaisin.

Ash Is Purest White kulkee läpi vuosituhannen alun Kiinan. Qiao on itsekin matkalla läpi ajan. Hänellä on toinen jalka provinssien köyhissä kaivoskylissä ja toinen tanssisaleissa, joissa pauhaa länsimainen musiikki. Vankilassa vietettyjen vuosien jälkeen hän on valmis palaamaan juurilleen, vaikka ympäröivä maailma on muuttunut. Suunnitellun patoprojektin alle jäävät isot kaupungit rapistuvat ympärillä ja odottavat hautautuvansa vesimassojen alle. Ahneus on luonnonvara, joka jättää jälkeensä vain tuhkaa, mutta Qiao uskoo silti vahvasti, että siitä voi kasvaa vielä jotain.

Birds of Passage ja Ash Is Purest White ovat mittavia tarinoita rahan ja rikoksen korruptoivasta tenhosta. Birds of Passage on rakennettu varoittavaksi viiden laulun sarjaksi omien perinteiden säilyttämisen tärkeydestä. Side omiin juuriin on myös vahva Qiaon matkalla Ash Is Purest Whitessa. Kuva länsimaisesta rikkaudesta voi olla houkutteleva, mutta side omaan kulttuuriin ja juuriin muodostuu kummassakin elokuvassa tärkeäksi parantavaksi voimaksi.

Birds of Passage

Ash Is Purest White



Comments are closed.