Rakkautta & Anarkiaa 2017: Hiljaista valtaa


Tämän vuoden Rakkautta & Anarkiaa festivaalin tarjonnassa on nähty paljon naisia, joilla on valtaa. Kyseessä voi olla ministerin virassa aloitteleva Janet (Kristin Scott Thomas) The Partyssa tai 150 Milligramsin lääketeollisuutta vastaan hyökkäävä lääkäri Iréne (Sidse Babett Knudsen). Se ei kuitenkaan ole yksinkertaista tai aina edes näkyvää vallankäyttöä. Tästä hiljaisesta vallasta hienon kuvan rakentavat kolme brittidraamaa Lady Macbeth, My Cousin Rachel ja Their Finest.

1800-luvulle sijoittuvassa Lady Macbethissa Katherinen (Florence Pugh) avioliitto vanhemman ja rikkaan Alexanderin (Paul Hilton) kanssa tuntuu alusta asti tuhoon tuomitulta. Katherinen odotetaan elävän hurskasta elämää kotiseinien sisällä ja kasvattavan perheen perillisiä. Päivät puuduttavat yksinäisessä salongissa istuvaa nuorta naista, eikä nummien kutsulta pian enää voi säästyä. Aviomiehen hyljeksimä nuorikko päättää etsiä huvinsa muualta ja alkaa tuhoisan suhteen maatilalla työskentelevän Sebastianin (Cosmo Jarvis) kanssa.

Katherine nousu luokkarivien väleistä johtamaan maatilaa miehensä poissa ollessa on nopea ja vallanhimo ohjaa häntä pitämään asemastaan kiinni kaikin keinoin. Erityisesti hänen suhteensa palvelija Annaan (Naomi Ackie) on monisyinen. Hän pelastaa Annan työmiesten julmalta nöyryytykseltä alistaakseen tämän vain omien oikkujensa kohteeksi. Annasta tulee syntipukki Katherinen teoille, eikä tämä puutu palvelijansa saamiin mielivaltaisiin rangaistuksiin, vaan hymyilee vinosti niitä vierestä todistaen. Anna on aina hänen alapuolellaan, vaikka hän valuisi tilan arvohierarkiassa alemmas.

Macbeth näytelmän teemoja taitavasti sivuava Lady Macbeth tutkii Katherinen vallanhimoa sysimustan huumorin sävyttämänä. Hän on kuin häkkiin suljettu eläin, joka hyökkää tilaisuuden tullen. Ovela nuori nainen pystyy käyttämään hyväkseen seksuaalisuuttaan milloin shokeeratakseen julkeudellaan, milloin piiloutuakseen oman hurskautensa taakse. Hänellä on tarkka kuva omasta asemastaan ja pystyy näkemään useita siirtoja muita pidemmälle pysyäkseen tilan vallan kahvassa.

My Cousin Rachel sijoittuu Lady Macbethin tavoin 1800-luvulle ja pohtii lesken asemaa aikakauden yhteiskunnassa. Serkkunsa Ambrosen epäilyttävissä olosuhteissa menettänyt Philip (Sam Claflin) on päättänyt paljastaa tämän lesken, Rachelin (Rachel Weisz), murhaajaksi ja rangaista tätä serkkunsa kuolemasta. Hän menettää kuitenkin otteensa tilanteeseen tavattuaan mysteerisen Rachelin. Philipin nöyryytyksiksi tarkoitetut valtaleikit sulavat pois, kun hiljaisuudellaan hurmaava Rachel käyttää nopeasti kasvavaa vaikutusvaltaansa.

Rachel on Daphne Du Maurierin klassikkoon pohjautuvan kirjan enigmaattinen keskus. Hän käyttää valtaansa tarkkasilmäisesti, mutta katsojan päätettäväksi jää, onko kyse oman edun tavoittelusta vai itsesuojelusta. Lesken asema tarjoaa hänelle vapautta, mutta naisten asema perijänä estää häntä nauttimasta siitä. Philip esitetään nuorempana versiona serkustaan, jonka yhdennäköisyydellä alleviivataan miesten vallan loppumattomuutta aikakauden naisten elämässä.

Their Finest hyppää edeltäneistä kahdesta tarinasta ajallisesti eteenpäin. Toisen maailmansodan Lontoo on tyhjentynyt nuorista miehistä, mikä avaa naisille uusia työtilaisuuksia ennen vain miehille varatuilta aloilta. Catrin Colelle (Gemma Arterton) tämä tietää mahdollisuutta elokuvateollisuudessa kirjoittamassa naishahmojen dialogeja, joista kukaan ei tunnu välittävän. Hän tarttuu Tom Buckleyn (Sam Claflin) kanssa uutistarinaan, jossa nuoret naiset ovat kahdestaan pelastaneet joukon sotilaita Dunkirkistä. Todellisuudesta tulee propagandan hyväksi muokattava asia, jossa kotirintaman toiveikkuuden ylläpitäminen on ainoa tärkeä asia.

Catrinista tulee pian voima, joka ohjaa tuotantoa ja tarinaa hellävaraisesti kulissien takaa. Hän painottaa aina tilaisuuden tullen naisten asemaa tarinassa ja voittaa vaikeat näyttelijät puolelleen saaden heidät tuntemaan itsensä arvostetuksi. Hän tuo valkokankaille näkökulman, jossa naiset eivät jää vain rakkauden kohteiksi, vaan heistä tulee aktiivisia toimijoita, jotka vetoavat katsojien tunteisiin. Ohjaaja Lone Scherfig tekee elokuvallaan hienovaraisen muistutuksen siitä, miten tärkeää ihmisten on nähdä itsensä valkokankaalla ja miten eri näkökulmien tuominen elokuvateollisuuteen vaikuttaa uusien katsojien saavuttamiseen.

Vallattomuus ja valta kulkevat elokuvissa käsi kädessä. Oman aseman jatkuva neuvottelu vaatii pitkäjänteisyyttä ja tarkkanäköisyyttä. Sitä löytyy kaikilta kolmelta sankarittarelta. Heidän asemansa uhkaavat kuitenkin yleistä tasapainoa. Katherinen itsenäisyys ei sovi pikkukylän moraaliseen ilmapiiriin ja Rachelin vapaus leskenä nähdään vaarana, joka tulisi kahlita avioliiton satamaan. Catrinin työ uhkaa tasapainoa hänen parisuhteessaan, mutta se koetaan myös vaarana sodasta palaavien miesten työpaikoille. Monitahoiset kuvaukset toimivatkin hienoina osoituksina vallankäytön problemaattisuudesta.

Lady Macbeth

My Cousin Rachel

Their Finest



Comments are closed.