DocPoint 2021: Possujen elämää, raakana ja läheltä


Verkossa järjestetyillä DocPoint-festivaalilla laajaa kiinnostusta herätti Viktor Kossakovskyn uusin täyspitkä dokumentaari Gunda (2020), jonka pääosia esittävät emakko Gunda ja sen vastasyntyneet porsaat, sivuosia lehmälauma ja yksijalkainen kana. Elokuva myytiin loppuun jo ensimmäisenä päivänä.

Mustavalkoisessa seurantadokumentissa ei ole lainkaan kertojanääntä, musiikkia tai välitekstejä, vaan se luottaa täysin hienosävyisiin, upeasti rakennettuihin kuviin ja ääniin. Tämä ei tarkoita sitä, että elokuvasta puuttuisi draamaa tai kerrontaa – elämän pienet ja suuret vastoinkäymiset ja ilot luovat aivan omanlaisensa draaman kaaren elokuvaan, jonka käänteitä katsoja jännittää välillä sydän kurkussa.

Gunda
Gunda

Ei ole sattumaa, että aiemminkin eläinten ja ihmisten välisiä suhteita elokuvissaan kuvannut Kossakovsky on valinnut elokuvan kohteiksi juuri ne eläinlajit, jotka useimmiten päätyvät myös ihmisten ruoaksi. Ohjaaja itse on ollut kasvissyöjä jo lapsesta asti, ”varmaan Neuvostoliiton ainoa”, hän toteaa elokuvan pressimateriaalissa.  

Kossakovsky on kertonut, miten hän yritti tehdä tätä elokuvaa jo kolme vuosikymmentä, mutta rahoituksen saaminen oli hyvin vaikeaa, ”koska elokuva, joka minulla oli mielessäni ei kertonut delfiineistä, pandoista tai muista suloisista eläimistä, joita me rakastamme rakastaa”.

Rahoitus löytyi lopulta Norjasta ja Yhdysvalloista, ja johtavaksi tuottajaksi ilmoittautuivat Lynne Ramsay ja Joaquin Phoenix, joista jälkimmäinen nosti eläinten oikeudet näyttävästi esiin Oscar-gaalan kiitospuheessaan viime vuonna.

Kuvaukset tehtiin muutaman kuukauden aikana norjalaisella maatilalla, mistä Gunda porsaineen löytyi, sekä Espanjassa ja Britanniassa maatila- ja tuotantoeläimille tarkoitetuissa turvakodeissa. Elokuvassa eläimet saavat vaeltaa vapaasti sisä- ja ulkotilan välillä, ja niiden arki vaikuttaa sangen leppoisalta, aivan elokuvan viime metreille asti.

Gunda
Gunda

Mustavalkoinen kuva korostaa elokuvan eläinten kokemusten yleismaailmallisuutta – Gundan olemus kertoo surusta, ilosta, rakkaudesta ja epätoivosta. Eläimet eivät symboloi mitään, vaan ne tulevat esiin omana itsenään, eläiminä. Elokuvaa saa ymmärtämään miten harvoin oikeastaan katsomme eläimiä tällä tavalla, omina itsellisinä olentoinaan, ilman mitään odotuksia, ilman ylenkatsetta, kärsänetäisyydeltä.

Gundan ja porsaiden latoon rakennettiin telineitä, joiden avulla niitä pystyttiin kuvaamaan häiritsemättä. Kamera-ajot onkin toteutettu todella taidokkaasti – hitaasti lipuvat, auringonvalossa kylpevät kuvat sykähdyttävät.

Eläinteema on ollut festivaalilla esillä myös muissa elokuvissa, kuten Mayassa ja suomalaisissa kokeellisissa lyhytelokuvissa, joista löytyy juttu toisaalla Film-O-Holicissa.

DocPointin elokuvat ovat katsottavissa koko festivaalin ajan 29.1.–7.2. Festhome-katselualustalla.

Lisätietoa lipuista ja koko ohjelmisto löytyvät festivaalien nettisivuilta: https://docpointfestival.fi/



Comments are closed.