DocPoint 2020: Naisten muotokuvia maailmalta


Madonna, huora, matriarkka. Äiti, Niskavuoren emäntä, Marilyn. Kasvoja on monia, mutta elokuvien ja dokumenttienkin naiskuva jää usein kovin yksiulotteiseksi. Toisinkin voi olla, kuten DocPointin naisnäkökulmia painottava tämänvuotinen tarjonta osoittaa.

Valitsemissani dokumenteissa sukelletaan niin Filippiineille, Venäjlle kuin Iraniin tarkastelemaan maailmaa naisten näkökulmasta.

Yhdysvaltalaisohjaaja Lauren Greenfieldin dokumentti The Kingmaker (2019) pureutuu Filipiinien entisen ensimmäisen naisen, Imelda Marcosin, elämään ja vaiheisiin. Marcos muistetaan kenkäkokoelmastaan ja pröystäilevästä elämäntyylistään mutta myös puolisonsa Ferdinand Marcosin kanssa toteutusta hirmuhallinnosta, joka jätti jälkeensä tuhansia kuolleita. Hieman höpsäkästä olemuksestaan huolimatta Marcosista huokuu viekkaus, jonka hän sanoittaa itsekin: “Voit tehdä naisena tiettyjä asioita, koska sinua ei oteta kovin vakavasti”.

Dokumentti on häkellyttävä. Viimeisen päälle puleerattu nainen muistelee kaiholla aikaa, jonka hän näkee Filippiinien loistona. Mitä sitten, että siinä samalla vähän salamurhattiin poliittisia vastustajia, tapettiin aktivisteja ja ohjattiin valtion rahat omaan pussiin ja sitä kautta sijoituksiin maailmalle ja leveään elämään. Itsensä Marcos näkee pyyteettömänä ja uhrautuva Filippiinien äitihahmona, ja hetkittäin tuntuu siltä, että hän uskoo siihen itsekin. Hän harmittelee, ettei enää voi matkustaa ympäri maailmaa “edistämässä maailmanrauhaa” kuten aikoinaan yhdessä (tunnettujen rauhantekijöiden) Saddam Husseinin, Muammar Gaddafin ja Mao Zedongin kanssa.

Greenfield puhkoo menestyksekkäästi Marcosin tarinaa todistajalausunnoin. Loppupuolella se keskittyy Marcosin perheen suunnitelmiin päästä jälleen vallankahvaan. Aika näyttää kuinka Äiti Aurinkoinen suunnitelmissaan onnistuu. Nykyisen presidentti Duterten viitoittamalla tiellä sillä tunnutaan olevan jo pitkällä.

Venäläisohjaaja Alina Rudnitskajan School of Seduction (2019) tarkastelee naisten asemaa nyky-Venäjällä. Dokumentti seuraa viettelykurssille osallistuvia naisia, Dianaa, Lidaa ja Vicaa, useamman vuoden ajan. Vuosiin mahtuu takapuoli pystyssä keikistelyä, reisille levitettävää naamiota muovikelmuineen, ja älykkyyden peittelyä. Uurastuksen palkintona on taloudellinen turva. Naisten tarinat leikataan naisten asemaa käsittelevien venäläisten keskusteluohjelmien ääniraitojen ja miespäättäjien ylistämällä alistavan retoriikan lomaan. Rudnitskaja onnistuu dokumentillaan herättämään koko tunteiden kirjon naurusta vihan kautta suruun.

DocPoint -festivaalin päävieras, iranilainen dokumentaristi Mehrdad Oskouei on tuotannossaan keskittynyt usein naisten asemaan. Neljä elokuvaa käsittävän retrospektiivin kaksi elokuvaa The Other Side of Burkha (2004) ja Nose, Iranian style (2006) nähtiin yhteisnäytöksenä. Oskouein dokumentit ovat verkkaan kulkevia mutta napakoita tuokiokuvia iranilaisten naisten elämään.

The Otherside of Burkha kertoo Iranin Qeshmin saarella asuvien naisten tarinan. Tiukassa patriarkaalisessa kontrollissa elävät naiset avaavat kameran edessä elämänsä kipukohtia yllättävänkin avoimesti. Lapsiaviolliitot ja tiukasti kodin piiriin maailma ajaa monet etsimään viimeisen ulospääsyn. “Naiset ovat kuin jalkineita. Jos hävität yhden, voi uuden hankkia helposti, mutta kuka hoitaa lapset,” miettii aviomies huivilla itsensä hirttäneen vaimon teosta. Mutta dokumentti ei ole täysin toivoton. 16-vuotias kahden lapsen äiti haaveilee kasvattavansa lapsensa uuteen maailmaan.

Nose, Iranian style luo katseen kauneusleikkauksista hullaantuneeseen Iraniin. Vuosittain arviolta 70 000 iranilaista leikkauttaa tyypillisesti j́ykevämmän nenänsä sirommaksi ja pystymmäksi. Dokumentin elokuvaohjaajat valittelevat, että historiallisiin elokuviin on melkein mahdotonta löytää näyttelijöitä, jotka eivät olisi leikanneet nenäänsä. He kaikki näyttävät samalta, kuin olisi vain yksi malli, jonka kaikki lääkärit leikkaavat, ohjaaja valittelee. Ryhmäpaine koskee erityisesti huivin taakse jääviä naisia, mutta myös yhä useampi nuori mies nukahtaa leikkauspöydälle kauneusihanteiden vuoksi. Ulkonäön palvonta ei tunnu vieraalta, vaikka samanlaista kauneusleikkausmaniaa Suomessa ei ole nähty.

 



Comments are closed.