Sodankylän elokuvajuhlat 2018: Viimeistä päivää

Sodankylän elokuvajuhlien viimeinen elokuvavuorokauteni käynnistyi lauantai-iltana yhdentoista maissa Kantemir Balagovin vahvan ja huomatun pitkän esikoiselokuvan Closeness (2017) esityksessä Kitisenrannan koululla. Sali on lähes täynnä, kuten varmaan tähän aikaan elokuvajuhlien pyöriessä kiivaimmillaan muutkin esityspaikat.

Sodankylän elokuvajuhlat 2018: Auringon alla

Sodankylässä on elokuvajuhlien aikaan tunnetusti aina valoisaa ja esitykset ovat käynnissä ympäri vuorokauden. Niinpä seuraava elokuvavuorokauteni alkoi perjantaiaamuyöstä kolmen jäljestä, jolloin isossa teltassa oli tarjolla Suomen teatterilevityskierroksella käytetty tekstitetty 35 mm:n kelpo filmikopio Hal Ashbyn elokuvasta Shampoo (1975). Aamuöisen viileässä … Continued

Sodankylän elokuvajuhlat 2018: Matkoja pohjoiseen, etelään ja muuten vain

Bussi Ouluun lähtee puolilta öin Kampin linja-autoasemalta. Matkani päämääränä on Sodankylän elokuvajuhlat, ja ennen keskiviikkoiltaista perille pääsyä välissä on kaksi auton vaihtoa ja yli 13 tuntia autossa istumista. Etuna bussimatkailussa on sen alennuslippuja käytettäessä kohtuullisen hinnan lisäksi tutustuminen kotimaan maisemiin … Continued

Ylellä vedettiin kukkahattu silmille

Kun viime viikolla kuulin, että Yle lopettaa Herra Heinämäen esittämisen Lato-orkesterin intiaanihahmon takia, pidin kuulemaani vitsinä. Koska aprillipäivä oli mennyt ja asia tuli vastaan toistakin kautta, oli pakko etsiä käsiin Ilta-Sanomien uutinen: Herra Heinämäen esittäminen Pikku Kakkosessa ja Areenassa on … Continued

Miltä tuntuu kantaa vihaa sydämessä?

Joskus keskinkertainenkin elokuva onnistuu täysin sattumalta olemaan teemakäsittelyssään enemmän kuin ajan hermolla. Garth Davisin ohjaamassa ja perjantaina ensi-iltansa saavassa Maria Magdaleenassa Joaquin Phoenixin esittämä Jeesus kysyy kaltoin kohtelusta suivaantuneelta naiselta: “Miltä tuntuu kantaa vihaa sydämessä?” ja jatkaa jotenkin näin: “Ja … Continued

Tampereen elokuvajuhlat 2018: Lyhyestä leffa kaunis

Tampereen kansainvälinen elokuvafestivaali, eli tutummin filkkarit, olivat mitä onnistunein kokemus. Siitä lankeaa kiitos koko Tampereen elokuvajuhlien organisaatiolle. Palvelu pelasi ainakin omalta kohdaltani moitteettomasti. Esitykset alkoivat ajallaan, eikä tekniikkakaan pettänyt.

DocPoint 2018: Dreaming Murakami

Tanskalainen Mette Holm on kääntänyt japanilaisen kirjailijan Haruki Murakamin teoksia jo lähes 20 vuotta. Nyt työn alla on Murakamin esikoisromaani Kaze no uta o kike (Hear the Wind Sing). Nitesh Anjaanin ohjaama dokumentti Dreaming Murakami luo kiinnostavan katsauksen kääntäjän työhön … Continued

DocPoint 2018: Totuudesta ja sen tulkinnasta

Vaikka dokumenttielokuvan tavoitteena on ainakin jossain määrin todellisuuden esittäminen sellaisena kuin se on, täydellistä totuutta se ei koskaan voi näyttää. Näitä mietin niin virolaisen Rodeo – Viron villit vuodet kuin intialaisen Ask the Sexpert domenttien jälkimainingeissa.