Meren äänet

Tapaninpäivän tsunami vuonna 2004 on yksi aikakautemme suurimmista luonnonkatastrofeista ja aiheeltaan yhä arka. Clint Eastwood käsitteli aihetta Hereafterissa (2010), mutta muuten suuribudjettisia elokuvia ei valkokankailla ole nähty. Juan Antonio Bayonan elokuva Selviytyminen on tositapahtumiin perustuva ja ammattitaidolla tehty elokuva, joka ei yllättävä kyllä tule Hollywoodista. Espanjalainen elokuva on kotimaassaan rikkonut katsojaennätyksiä, mikä ei ole yllättävää, koska tarinan keskiössä oleva perhe on tunnettu kotimaassaan.

The ImpossibleHenry (Ewan McGregor) ja Maria (Naomi Watts) ovat vieneet perheensä joululomalle Thaimaan Khao Lakiin. Onnellinen perheloma saa järkyttävän käänteen, kun tsunami iskee lomarannoille ja vie mennessään perheen äidin sekä vanhimman pojan. Luonnonvoimien ja pelon keskeltä on löydettävä voimaa jaksaa eteenpäin. Katastrofissa selviytyminen ei vaadi aina ainoastaan fyysistä kestävyyttä vaan joskus selviäminen itsessään voi olla traumaattinen kokemus.

Toisin kuin Piin Elämässä (2012), on Selviytymisessä lähdetty etsimään tarinan inhimillistä puolta. Katastrofi tuo ihmisiä yhteen ja tuntemattomat auttavat toisiaan suurimman hädän hetkellä. Kielimuurit ja kansallisuusrajat katoavat, kun katastrofi on yhteinen kokemus. Vietti selviytyä voi viedä tiettyyn pisteeseen asti, mutta sen jälkeen muiden ihmisten apu nousee tärkeään asemaan. Marian kohdalla halu selviytyä on kytköksissä pelkoon siitä, että hänen vanhin poikansa jäisi yksin. Henrylle taas perheen etsiminen antaa tilaisuuden käsitellä tapahtunutta etäämmältä ja antaa järkevää tekemistä kaaoksen keskellä.

The ImpossibleKatastrofielokuvana Selviytyminen on erikoisen pienimuotoinen elokuva. Sen keskiössä on perhe, joka kohtaa maailmassaan vain hetkittäin muita ihmisiä. Se ei keskity tsunamin tuhojen laajuuteen tai kollektiivisen menetystarinointiin. Erityisesti alkupuolen pitkä kohtaus aallon murskaavasta voimasta ja siitä selviytymisestä on kuvattu hienosti. Kun elokuva loppua kohden kääntyy laveampaan kuvaukseen ilman infrastruktuuria ja pienellä henkilöstöllä pyörivästä sairaalasta, menettää se voimakkaimman otteensa. Alun avuttomuus ja yksinäisyys luonnonelementtien ympäröimänä toimi paremmin kuin perinteinen tunteiden manipulointi, joka vielä tuoreen aiheen kohdalla tuntuu turhalta.

Ohjaaja Bayonan edellinen pitkä elokuva Orpokoti (2007) oli kauhuelokuva ja se näkyy myös Selviytymisessä. Ohjaaja on tehnyt jännittävän valinnan, jossa meri näyttäytyy miltei hirviömäisiä piirteitä saavana elävänä olentona. Vaikuttavan äänisuunnittelun kautta merelle on annettu oma ääni, jonka uhkaava sävy on jopa tyyninä ensipäivinä kuultavissa. Ensimmäisen aallon isku on kuvattu hiljaa ja näkymättömästi lähestyvänä uhkana. Vedenäänin ja hiljaisuuden kautta rakennettu ilmapiiri on erittäin subjektiivinen ja henkilöhahmojen asemaan katsoja viedään myös heidän silmiensä kautta. Pelko ja avuttomuus nousevat näin käsin kosketeltavaksi.

The ImpossibleElokuvan perhettä näyttelevät McGregor, Watts sekä nuoret lapsinäyttelijät tekevät vahvat roolisuoritukset. Roolituksessa piilee kuitenkin myös elokuvan omituisin valinta. Espanjalaisperheen muuttaminen vaaleiksi englanninkielisiksi maailmankansalaisiksi on outo ratkaisu ja vaikuttaa myös tositarinan uskottavuuteen. Fiktiivisyys ei sinänsä ole ongelma, mutta kun elokuvan alku ja loppu painottavat Belónin perheen tarinan todellisuutta, sitä on vaikea ohittaa.

Vaikka Selviytyminen on taidokkaasti tehty ja hyvin näytelty elokuva, sillä on ongelmansa. Vahvan alun jälkeen tarina laimentuu ja menettää osan otteestaan. Kysymys kuuluukin, onko elokuvan vaikuttavuus todellisten tarinoiden tuottamissa vahvoissa kollektiivisissa haavoissa vai elokuvan oman tarinan vahvuudessa. Tunteita on vaikea erottaa itse elokuvan tarinasta, eikä se tietysti tarkoitus olekaan. Selviytyminen tulee herättämään vahvoja tunteita puolelle ja toiselle, mutta tuskin se jättää ketään täysin kylmäksi.

* * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo: 2,7 / 3 henkilöä


Powered by Preview Networks