Maalaiset kaupungissa

Brittiläinen Aardmanin animaatiostudio tunnetaan vaha-animaatioista, kuten Wallacesta ja Gromitista. Vahapajan käsityönä stop&motion -tekniikalla tekemät sarjat ja elokuvat ovat vastakohta animaation digitalisoituneelle valtavirralle. Vahahahmojen ilmeikkyys ja liikkeiden luonnollinen pehmeys ovat jotain sellaista, mistä digipuolella voidaan lähinnä uneksia.

Shaun the Sheep MovieAardmanin viime vuosien suosituin sarja on ollut Late Lammas (Shaun the Sheep). Laten johtaman lammaslauman ja hieman hömelön farmarin sekä hänen koiransa edesottamukset ovat lastenohjelmien aamukimarassa aikuisellekin se odotetuin animaatio Ruohonjuuritason ohella.

Late Lampaassa ei puhuta, joten tarina ja komiikka ovat hyvin elokuvallista. Lisäksi tarinoiden näkökulma on aina eläinten, joten ihmiselon maailmaa katsotaan normaalista poikkeavasta näkövinkkelistä. Tämä konsepti toimii lastenanimaatioissa, sillä lapset samaistuvat helposti hahmoihin, jotka katsovat maailmaa heille tutuista lähtökohdista ja joille aikuisten maailma näyttäytyy  toiseutena. Sarjan huomiot ihmiselon outoudesta ovat siinä määrin teräviä, että niille on helppo aikuisenkin hymyillä.

Shaun the Sheep MovieElokuvasovituksen tekeminen animaatiosarjasta ei ole helppo tehtävä. Lyhytanimaatio ei suoraan siirry valkokankaalle. Elokuva vaatii aina kokonaisvaltaisen tarinan, jossa on kunnollinen draaman kaari. Pelkkä visuaalinen näyttävyys tai komiikka ei riitä pitkään elokuvaan. Tämä on viime aikoina nähty useammankin kerran. Postimies Pate -elokuva oli suoranainen epäonnistuminen, eikä Ruohonjuuritasokaan valkokankaalla yltänyt visuaalista loistoaan pitemmälle.

Aardman on aiemminkin sovittanut lyhytanimaatioitaan onnistuneesti valkokankaalle, eikä Late Lammas ole poikkeus. Aardmanilla on ymmärretty, että sarjasta voidaan valkokankaalle siirtää kaikki muu paitsi tarina. Kunnolla kirjoitetussa tarinassa tuttu miljöö hahmoineen saa elokuvan arvoisen kokonaisuuden.

Shaun the Sheep MovieLate Lampaan tarina on lastenelokuville tyypillisesti sangen yksinkertainen. Laten kepposen johdosta farmari päätyy kaupunkiin, josta Late lähtee hakemaan ruokkijaansa takaisin. Seikkailujuonen lisäksi komiikkaa varten tarvittavaa vastakkainasettelua on haettu eläin versus ihminen -asetelman lisäksi maalaisten päätymisestä kaupunkiin. Alati liikkeessä oleva elokuva rullaa sulavasti eteenpäin kietoen kohderyhmäkatsojan tiivisti elokuvan pariin. Maalaisten kautta urbaaniudesta haetaan huvittavia piirteitä eikä populaarikulttuurin viitteiltäkään vältytä.

Aardmanin elokuvissa populaarikulttuurin viitteitä ei kuitenkaan alleviivaten viljellä, vaan ne on kirjoitettu tarinaan luontevasti kuuluviksi. Aikuiskatsojan silmissä ne muuttuvat viittauksiksi silloin, kun ne huomaa ja niille antaa painoarvoa. Ne eivät ole itsetarkoituksellisia eikä elokuvan viehätystä ole laskettu niiden varaan. Päähuomio on elokuvallisessa komiikassa.

Shaun the Sheep MoviePerinteinen vaha-animaatio tuo elokuvaan  huomattavaa lisäarvoa, sillä elokuvan taidokas visuaalinen maailma ja nerokas kuvallinen kerronta saavat 3d-animaatiot näyttämään tympeältä rahastukselta. Aardmanin teoksissa elokuvallinen ilmaisuvoima on sellaista, jota lapsille suunnatulta elokuvataiteelta pitäisi odottaakin digitaalisten sirkustemppujen sijaan.

* * * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo: 4 / 3 henkilöä


Powered by Preview Networks