Kuvaruutujen sankarit

Jatko-osat ovat olleet animaatiostudio Pixarin elinehto kuluneina vuosina. Laadullisesta heittelystä huolimatta ne ovat olleet katsojamenestyksiä, joiden vetovoima lepää pitkälti aiempien elokuvien tunnettavuudessa. Vaikka vuoden 2019 jälkeen studio onkin mainostanut pitävänsä taukoa jatko-osien saralla, niin nähtäväksi jää kuinka pitkään lupaus kestää. Ihmeperhe 2 kun rikkoi kotimaansa lippuluukuilla jo ennakkoon korkeana pidetyt odotukset.

Incredibles 2Alkuperäinen Ihmeperhe (2004) kuuluu osaksi Pixarin alkuajan menestyskautta, jolloin studio teki läpimurtoja animaatioelokuviensa useilla eri osa-alueilla. Tekniset uudistukset ja supersankarielokuvien tuottoisa kausi 2000-luvun alussa antoivat vahvan jalansijan elokuvalle, joka toi arkisen perhenäkökulman kautta uutta twistiä viittasankareiden valtavirtaan.

Ajat muuttuvat ja niin myös populaarielokuvan kenttä. Supersankarielokuvien nykybuumi on ylipursuavan tarjonnan lisäksi johtanut myös lajityypin monipuolistumiseen, minkä vuoksi voimasankareita on totuttu tarkastelemaan jo hyvin monesta näkökulmasta.

Incredibles 2Tässä suhteessa Ihmeperhe 2 astuu uuteen aikaan, varsinkin kun arkitodellisuuden ja supersankarien risteymä ei ideana ole läheskään niin uniikki kuin viisitoista vuotta sitten. Jatko-osa pystyy onneksi vastaamaan pitkälti haasteisiin ja on monessa suhteessa edeltäjäänsä ehyempi kokonaisuus, joka perhetematiikan ohessa pureutuu myös laajempiin kysymyksiin medianäkyvyydestä.

Taustalla painaa edelleen kysymykset yhteiskunnan ja supersankarien välisestä problematiikasta. Vaaran perhe on suurien päätösten äärellä, kun hallitus tekee viimein linjauksensa supersankareiden tukihanojen jäädyttämisestä. Uusi mahdollisuus tarjoutuu, kun miljonääri Voitto Taival ja tämän sisko Eveliina aloittavat kampanjan supersankarien imagon parantamiseksi ja uuden lakimuutoksen läpiviemiseksi. Samalla kuvaruutuja pitkin kulkee kuitenkin uusi uhka ihmisiä hypnotisoivan Kuvakaapparin muodossa.

Incredibles 2Ihmeperhe 2 tarttuu vahvasti kiinni nykyajan polttavaan mediatodellisuuteen. Poliittinen vaikuttaminen on yhä enemmän kiinni näyttöpäätteiden kautta muodostuvista mielikuvista, minkä myös vanhan liiton supersankarit joutuvat nopeasti huomaamaan. Televisioista näkyvien uutisotteiden sijaan tarkoitus on antaa henkilökohtaisempi kuva auttajista asuihin kiinnitettyjen kameroiden avulla. Inhimillisen perspektiivin painotus on luettavissa osaksi supersankarielokuvien muuttunutta kenttää, eikä ironia Yhdysvalloissa keskustelua herättäneistä poliisikameroista ole varmasti myöskään jäänyt tekijöiltä huomaamatta.

Nykyaikaisen mediaulottuvuuden rinnalla kulkee ensimmäisestä elokuvasta tuttu perhekuvaus. Vanhemmuuden asemaa avataan ansiokkaasti teoksen supersankarikontekstissa, kun Ilu Vaara joutuu totuttautumaan uuteen rooliin lasten ensisijaisen huolehtijana Ellin asettuessa kampanjan mediakasvoksi. Kaitsijana, ohjaajana ja tukijana toimiminen tuo uusia haasteita aiemmin työhönsä tiukasti orientoituneelle miehelle. Kuten elokuvan eräs hahmo asian ilmaisee: ”Hyvä vanhemmuus on myös eräänlaista sankaruutta.”

Incredibles 2Ihmeperhe 2 hallitsee taidokkaasti pääaiheidensa käsittelyn ja kokonaisuus kantaakin pitkälle, joskaan ei aivan loppumetreille saakka. Ongelmaksi muodostuu lopulta hyvin samankaltaiset rasitteet kuin edeltäjällään, jossa sisällölliset vahvuudet hukkuivat meuhkaavan taistelun taustalle. Myös jatko-osassa animaatioteknisesti taidokas toimintatykitys virtaviivaistaa finaalissa käsikirjoituksen linjoja ja sulkeuma on lopulta melkoinen antikliimaksi.

Suomenkielinen jälkiäänitys hoituu äänitöitä pitkään tehneiden ammattilaisten hoiteissa varmaotteisesti. Alkukuvana nähdään kiinalaissyntyisen Domee Shin paljon puhuttanut lyhytanimaatio Bao. Äidin ja pojan suhdekuvaus ihastuttaa koskettavuudellaan ja on Pixarin parhainta lyhytanimaatiota vähään aikaan.

* * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo: 2,5 / 2 henkilöä