Pakkolasku

Pandemian kurittamassa julkaisukalenterissa B-elokuvat hallitsevat kansainvälistä elokuvatarjontaa. Kotimaassaan Ruotsissa kantaaottavan periodidraaman Call Girlin (2012) ohjannut sekä tyylikkään vakoojajännäri Pappi lukkari talonpoika vakoojan (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011) apulaisohjaajana toiminut Mikael Marcimain tavoittelee selviytymistrilleri Horizon Linella (2020) omaa kansainvälistä läpimurtoaan.

Horizon LineKaksi toisiinsa rakastunutta kaunista nuorta Sara (Allison Williams) ja Jackson (Alexander Dreymon) kohtaavat uudelleen ystävänsä Pascalen (Pearl Mackie) häissä Mauritiuksella. Matkalla hääpaikkana toimivalle saarelle lentäjä Freddy (The Thing - elokuvasta selviytynyt Keith David) saa sydänkohtauksen, mikä jättää parin selviytymään Intian valtameren yläpuolella lentävässä ja hajoamisen partaalla olevassa yksimoottorisessa Cessnassa.

Vaikka B-elokuvien tuotantoarvot ovat nykyään korkealla, ei efekteillä luotu lentämisen tunne korvaa todellisten ilmataituruuksien kokemista valkokankaalla American Maden (2017) tai Dunkirkin (2017) tavoin. Tunnettuun Cessna lentokoneeseen liittyvien jännittävien tositarinoiden sijaan ovat rajatun tilan trillereihin erikoistuneet käsikirjoittajat Josh Campbell ja Matthew Stuecken päätyneet tylsän geneeriseen selviytymistrillerin kynäilyyn.

Horizon LineAllison Williamsin (Girls, Get Out) Sarasta on tehty luultavasti tuottajien toimesta The Shallowsin (2016) surfaajan kaltainen itsenäisesti selviävä päähenkilö ja yksiulotteiselle Alexander Dreymonin (The Last Kingdom) Jacksonille jää lihaksikkaan sukeltajan rooli, josta modernina ratkaisuna pyritään rakentamaan pelastettava hahmo.

Onneksi lyhyeksi jäävän Mauritiuksen eksotiikkaa henkivää olutmainosta muistuttavan alun jälkeen päästään kiinni itse selviytymistarinaan. Pari ei tietenkään osaa kunnolla lentää, paitsi silloin kun juonen eteneminen sitä vaatii. Epäjohdonmukaisuuksien listaamisessa ei olisi järkeä, mutta kun elokuvan aikana viidennen kerran mainitaan mukaan otetun paikallisen rommin olevan hyvää rakettipolttoainetta, ollaan katsojien aliarvioimisen tiellä.

Selviytymistarinoista äärimmäisissä olosuhteissa yhdistettynä romanttiseen juoneen voidaan saada aikaan upean näköisiä ja päähenkilöiden puolesta jännittäviä elokuvia, joista viimeisimpänä historiallista kuumailmapallolentoa kuvittanut The Aeronauts (2019). Horizon Linessa ei onnistuta kummassakaan. Se ei ole tarpeeksi jännittävä katastrofiselokuvaksi tai tarpeeksi romanttinen parisuhdedraamaksi vaikka koneen putoamisen voi tulkita metaforana Saran ja Jacksonin parisuhdeongelmille.

Horizon Line

Kuvaaja Flavio Martínez Labianolta löytyy ajoittain tyylikkäitä otoksia, joissa jännitys tuodaan näyttelijöiden iholle, mutta muuten kohtausten kehittely jätetään puolitiehen. Lentokoneeseen rajatun toiminnan minimalistisista aineksista olisi ollut mahdollisuus luoda otteessaan pitävää kerrontaa, mutta tapahtumien taustalla tyhjyyttä ammottava digitaalinen meri heijastelee elokuvan sisällöllistä tyhjyyttä.

Ruotsalaisen SF Studiosin tuottamiin ensimmäisiin englanninkielisiin elokuviin kuuluva Horizon Line tähtää korkealentoisesti ensisijaisesti kansainvälisille markkinoille. Se todistaa ruotsalaisten elokuvantekijöiden vahvemmasta suhteesta Hollywoodiin suomalaisten tyytyessä muistelemaan Renny Harlinin parhaimpia päiviä. Rautalangasta sanomansa vääntävä elokuva ei kuitenkaan anna paljoa edes sen kohderyhmänä toimiville nuorille aikuisille, jotka voivat katsoa sen myöhemmin perustellusti suoratoistopalveluista.

Juonen traagisia elementtejä karttava Marcimain vesittää lopulta myös viittauksensa kaikkien aikojen rakastavaisten selviytymiselokuva Titaniciin (1997). Toivottavasti hänen kansainvälinen uransa ei pääty Horizon Linen tavoin lyhyen nousun jälkeen täydelliseen pakkolaskuun.

*
Arvostelukäytännöt