Askel kerrallaan

Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välinen avaruuskilpailu kävi kuumana 1960-luvulla, kun maat kamppailivat kumpi saa ihmisen ensimmäisenä avaruuteen. Miesten nimien näkyessä julkisuudessa ja raporteissa, toimi taustalla paljon naisia, joille oli delegoitu ihmistietokoneiden osa. Historian unohtamien naisten asema ei ollut kyvyistä kiinni, vaan usein esteet olivat jähmettyneissä valtahierarkioissa. Hidden Figures – varjoon jääneet valottaa kolmen afroamerikkalaisen naismatemaatikon tarinaa NASA:ssa.

Hidden FiguresAfroamerikkalaisten naisten laskuosastolta haetaan täydennystä tarkastamaan lentoratojen luotettavuutta ensimmäiselle miehitetylle avaruuslennolle ja niin Katherine Johnsonista (Taraji P. Henson) tuli osa avaruusohjelmaa. Hän otti kuitenkin ratkaistavakseen uusia kaavoja, eikä tyytynyt osaansa pelkkänä laskutöiden tarkastajana.

Katherinen uusi tehtävänsä antaa muille saman osaston naisille intoa taistella oman asemansa puolesta. Mary Jacksonin (Janelle Monáe) unelmia insinöörintöistä estää eroteltu koululaitos ja Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) on huolestunut tietokoneiden tulosta, mutta he eivät anna ongelmien jäädä esteiksi tielleen.

Hidden FiguresHidden Figures on valloittava ja häpeilemättömän katsojaystävällinen elokuva. Se tarjoaa kevyen katsauksen Yhdysvaltojen avaruuskamppailuun ja optimistisen katseen kansalaisoikeuksien kehittymiseen. Sen asenne ei ole saarnaava, mikä erottaa sen monista samaa aihetta käsittelevistä elokuvista. Ote aiheeseen on kuitenkin monisyisempi kuin ensisilmäyksellä voisi olettaa.

Katherine on avaruusohjelman ensimmäinen nainen ja afroamerikkalainen, eikä häneen kohdistuva syrjintä koskenut ainoastaan ihonväriä. Eroteltujen tilojen ja erityisesti vessojen käyttö asettaa konkreettisia rajoitteita hänen työlleen tavalla, joka heijastelee ajankohtaisia keskusteluja transoikeuksista Yhdysvalloissa. Toisille työkumppaneille isompi pala oli se, että heidän laskujaan tarkastaa nainen. Hensonin lannistumaton Katherine laajentaa elintilaansa askel askeleelta, mutta on valmis kyseenalaistamaan valtarakenteet tarvittaessa. Dorothy ja Mary taas ottavat oman tulevaisuutensa käsiinsä ja tekevät koulutuksen kautta itsestään korvaamattomia.

Hidden FiguresHidden Figuresissa muutokset syrjiviin käytäntöihin eivät tule odotellessa ihmisten tajuavan ajattelunsa virheellisyyden, vaan kun käytännöntarve niin vaatii. Viralliset päätökset muuttavat myös ihmisten ajattelua. Toisin kuin esimerkiksi Piioissa (2011) eivät Hidden Figuresin naiset kuitenkaan kaipaa valkoisia pelastajia kertomaan, mitä heidän tulisi tehdä. Kevin Costnerin Al Harrison tulee lähimmäksi perinteistä pelastajahahmoa, mutta hänkään ei tee muutoksia hyvän hyvyyttään vaan työtason parantamisen vuoksi. Sisukkaat naiset vaativat oikeuksiaan ja eivätkä tyydy odottamaan, että joku päättää ne heille antaa.

Taidolla tehty Hidden Figures on vanhanaikainen elokuva, joka muistuttaa vuosituhannen vaihteen elämäkertakuvauksista. Sen ammattitaitoinen ote on ihailtavaa, mutta ohjaaja Theodore Melfin tyyli ei ole erityisen persoonallinen. Melfin ja Allison Schroederin käsikirjoituksessa on haukattu iso pala, kun kolmen erilaisen tarinan lisäksi pitää matematiikka selittää katsojille avautuvasti, mutta hahmojen omaa matemaattista tietämystä kunnioittaen. Paikoitellen tämä osoittautuu hieman ongelmalliseksi ja saa tekijät turvautumaan tuttuihin kliseisiin.

Hidden FiguresSilti tarinankerronnassa Mandy Walkerin tyylikäs kuvaus ja näyttelijäsuoritukset toimivat hienoina oikopolkuina turhien selitysten tilalla. Kokonaisuus pysyykin kasassa vahvan näyttelijäkaartin ja erityisesti Hensonin, Monaén ja Spencerin muodostaman trion ansiosta.

* * *
Arvostelukäytännöt